Jakie powinny być fotele biurowe od 18 maja 2024

Spis treści

Jeśli od początku kierujesz się zasadą tworzenia dopasowanych miejsc pracy dla osób w Twojej firmie, to wprowadzenie Dyrektywy Unijnej Dz.U. 2023 poz. 2367 stanowi tylko formę uporządkowania wymagań dotyczących bezpieczeństwa i ergonomii. Producenci markowych foteli biurowych od zawsze nadawali kierunek oraz dynamikę zmian ku poprawie stanowiska pracy, dlatego większość naszych krzeseł spełnia warunki zawarte w rozporządzeniu. W poniższym artykule przybliżę, jakie cechy foteli biurowych są zgodne z najnowszą dyrektywą.

Zanim przedstawię dokładne wymagania względem foteli biurowych, to chciałbym Ci wyjaśnić, jaki był główny cel wprowadzenia dyrektywy przez Państwa Członkowskie.

Dyrektywa Unijna Dz.U. 2 Unijnej Dz.U. 2023 poz. 2367

Dyrektywa Unijna Dz.U. 2023 poz. 2367 wydana na mocy rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 18 października 2023 r. stanowi nowe uregulowania dotyczące bezpieczeństwa i ergonomii w miejscu pracy. Głównym celem zapisu jest uwzględnienie indywidualnych preferencji użytkownika. Główną zasadą dokonania wyboru dobrego fotela biurowego nie powinien być wygląd. Należy wziąć pod uwagę przede wszystkim funkcjonalność oraz zastosowanie rozwiązań technicznym mających na celu poprawę zdrowia kręgosłupa.

Zapis i poszczególne wymagania wynikające z dyrektywy dotyczą szerszych zagadnień. Z tym artykule przedstawię analizę, w której skupiam się na podpunktach, które odnoszą się tylko do foteli biurowych. 18 maja 2024 roku mija termin ustanowiony przez Ministra na dostosowanie miejsc pracy do nowych wymagań zawartych w dyrektywie. Nowe rozporządzeniem ministra rodziny weszło w życie 17 listopada 2023 r. Od tego momentu pracodawcy mieli 6 miesięcy na przygotowanie stanowisk pracy.

Dokładna treść zapisu wymagania dyrektywy

„5.1. Krzesło stanowiące wyposażenie stanowiska pracy powinno posiadać:

a) dostateczną stabilność przez wyposażenie go w podstawę co najmniej pięciopodporową z kółkami jezdnymi,

b) regulację wysokości siedziska, regulację wysokości oparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa, regulację kąta pochylenia oparcia oraz odpowiednie wymiary oparcia i siedziska, zapewniające wygodną pozycję ciała i swobodę ruchów,

c) wyprofilowanie siedziska i oparcia odpowiednie do naturalnego wygięcia kręgosłupa i ud,

d) możliwość obrotu wokół osi pionowej o 360°,

e) regulowane podłokietniki.

5.2. Mechanizmy regulacji wysokości siedziska i pochylenia oparcia powinny być łatwo dostępne i proste w obsłudze oraz tak usytuowane, aby regulację można było wykonywać w pozycji siedzącej. ”

Jaki powinien być fotel biurowy spełniający wymagania?

Jak można zauważyć, często nasze fotele posiadają już właściwości wymienione w przepisach.

Podstawa pięcioramienna z kółkami jezdnymi

Podstawa pięcioramienna z kółkami jezdnymi Humanscale Freedom

Podstawa posiada pięć ramion, co zapewnia równomierny rozkład obciążenia i zwiększa stabilność fotela. To ważne, abyś mógł czuć się pewnie nawet przy dynamicznym przesuwaniu się na fotelu. Każde ramię podstawy wyposażone jest w kółko jezdne, co umożliwia łatwe przemieszczanie się fotela po podłodze bez konieczności podnoszenia go. Dzięki temu możesz łatwo zmieniać pozycję w przestrzeni biurowej.

Podstawa pięcioramienna z kółkami jezdnymi to rozwiązanie zapewniające stabilność, mobilność i ergonomiczną funkcjonalność, które są kluczowe dla komfortu użytkownika podczas pracy w biurze.

Siedzisko z regulacją wysokości

Regulacja wysokości siedziska Herman Miller Aeron Remastered

Siedzisko z regulacją wysokości to kluczowa cecha fotela biurowego, która umożliwia dopasowanie wysokości siedziska do indywidualnych preferencji oraz ergonomicznych wymagań stanowiska pracy. Popularnym rozwiązaniem jest pneumatyczny mechanizm gazowy, który pozwala na łatwe dostosowanie wysokości siedziska za pomocą dźwigni lub pokrętła.

Regulowane wsparcie lędźwiowe lub regulowana wysokość oparcia

Regulowane wsparcie lędźwiowe Herman Miller Celle

Odcinek lędźwiowy z możliwymi opcjami wyposażenia:

  • 1D– regulacja wysokości lub głębokości wsparcia lędźwiowego
  • 2D– regulacja wysokości oraz głębokości wsparcia lędźwiowego
  • 3D– regulacja wysokości oraz głębokości wsparcia lędźwiowego z podziałem na strefy

Regulacja wysokości oparcia: Ergonomiczny fotel biurowy z regulacją wysokości ramy oparcia umożliwia przesuwanie oparcia w górę i w dół w przypadku osób pracujących o niskim wzroście lub wyższych użytkowników.

Kąta pochylenia oparcia

Kąt pochylenia oparcia Tilt & Forward Tilt Herman Miller aeron Classic

Odchylanie do tyłu: Funkcja pozwala zablokować lub ograniczyć oparcie do wybranej pozycji podczas odchylania się do tyłu.

Ujemny kąt przechyłu: Funkcja pochylenia do przodu umożliwia przechylenie krzesła do przodu poza poziomą pozycję pionową. Ogranicznik pochylenia do przodu ustawia krzesło we właściwej pozycji, aby podeprzeć plecy w pozycji pochylonej do przodu.

Wyprofilowane siedzisko i oparcie

Profil oparcia i siedziska fotel biurowy Generation by Knoll

Dobrze zaprojektowane oparcie pasuje do naturalnych krzywizn kręgosłupa. Z kolei odpowiednie wymiary siedziska i właściwie wyprofilowane siedzisko umożliwia równomierne rozłożenie ciężaru ciała.

Obrót wokół osi pionowej o 360°

Fotel Herman Miller Mirra obravany wokół własnej osi

Dzięki możliwości obracania się fotela biurowego wokół własnej osi możesz łatwo się poruszać i sięgać po różne przedmioty bez konieczności wstawania z fotela. Ta funkcja to także dostosowanie pozycji siedzenia do różnych czynności wykonywanych przy biurku, takich jak rozmowa z innymi osobami, sięganie po dokumenty z różnych stron biurka czy zmiana orientacji względem ekranu komputera.

Regulowane podłokietniki

Regulowane podłokietniki 4D Haworth Comforto X89 Zody

Podłokietniki z regulacją w różnych opcjach wyposażenia:

  • 1D – regulacja w jednej płaszczyźnie np. ramię góra – dół.
  • 2D – regulacja w dwóch płaszczyznach np. ramię góra – dół oraz podstawa przód – tył.
  • 3D – regulacja w trzech płaszczyznach np. ramię góra – dół, podstawa przód – tył oraz szerokość: do wewnątrz i na zewnątrz.
  • 4D – regulacja w czterech płaszczyznach np. ramię góra – dół, podstawa przód – tył, szerokość: do wewnątrz i na zewnątrz oraz regulacja kąta.
  • 5D – regulacja w pięciu płaszczyznach np. ramię góra – dół, podstawa przód – tył, szerokość: do wewnątrz i na zewnątrz, regulacja kąta oraz ruchome ramię.

Dopasowany fotel biurowy jest połączony z celami Twojej firmy.

Czy wiesz, że pracownik przywiązuje się do dobrego fotela i tym samym do swojego stanowiska pracy? Czy wiesz, że specjaliści wracający z zagranicy chcą pracować tylko przy ergonomicznym krześle i biurku? Dopasowane stanowisko pracy jest połączone z celami Twojej firmy. Ergonomicznie zaprojektowane krzesła poprawiają komfort pracy, redukując napięcie mięśniowe i zmęczenie. Poprawiają również postawę ciała, co może zapobiegać dolegliwościom kręgosłupa i innym problemom zdrowotnym.

Oczywiście spełnienie wymagań i przepisów jest jednym z kolejnych wyzwań, jakie musisz podjąć. Warto jednak podejść do zmiany z nastawieniem na poprawę warunków pracy oraz inwestycję w zespół. Niekiedy zmiana jest konieczna, ale nie każda jest zła. Istotna jest zatem odpowiedź na pytanie: Co to oznacza dla mojej firmy? Dodatkowe obciążenia, wydatek? Tak, ale z pewnością z perspektywą poprawy jakości pracy i ze świadomością formy zwrotu z inwestycji w postaci zwiększonej wydajności i zaangażowania zespołu.

Autor wpisu Kamil Zmuda Trzebiatowski

Autor wpisu:

Zobacz również

Pomożemy urządzić Twoją przestrzeń firmową

Wypełnij formularz, nasz ekspert dobierze najlepsze meble do Twoich potrzeb i poinformuje Cię o naszej propozycji.

KROK 1

Wypełnij formularz.

KROK 2

Zarezerwuj około 10 minut na rozmowę.

KROK 3

Zadzwonimy do Ciebie za około 30 minut.

KROK 4

Asia, Kamil lub Marcin przedstawią najlepsze rozwiązania dla Twoich potrzeb.

Kamil Żmuda-Trzebiatowski - portret. Właściciel Brastech - Meble dla firm i przemysłu

Wypełnij formularz.
Oddzwonimy w 30 minut!